Forum

A A A

Please consider registering
guest

Log In Register

Register | Lost password?
Advanced Search:

— Forum Scope —

— Match —

— Forum Options —

Wildcard usage:
*  matches any number of characters    %  matches exactly one character

Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

Topic RSS
Ny bærbar til max 5000,-
11/01/2012
21:41
Medlem
Forum Posts: 16

Hej

Jeg står og skal investere i en ny bærbar efter at min gamle er stået af. Jeg har brugt lang tid på at undersøge markedet men jeg synes ærlig talt at det er noget af en jungle. Derudover har jeg spurgt i diverse andre fora men det er sgu nogle vage svar jeg får, så nu går jeg til nørderne ;)

Mine krav til en bærbar er:

- numerisk tastatur
- Balance mellem vægt og størrelse (orker ikke en 3kg tung basse)
- Min. 15,6" skærm

Den skal bruges til:

- alm surf,
- kontorarb. (office pakke),
- spil (ikke de mest grafiktunge men gad da godt den kan køre noget, selvom det er i lav opløsning)
- Den skal desuden bruges til forretningsrejser til f.eks Sverige og jeg skal have den med i rygsæk.

Der er visse mærker jeg helst vil undgå:
- Dell (dårlige erfaringer via arbejdet)
- HP (deres maskiner bliver hurtigt (for) varme)
- Medion (ved godt man siger det er ok, men jeg vil ikke eje en)

Jeg har efterhånden fået indsnævret feltet til enten Lenovo eller Acer men da jeg ikke er helt så erfaren i hardware, så har jeg lidt spg:

1. Bliver 17,3" for stort? Jeg kan ikke finde ud af om det er 15,6" eller 17,3" jeg skal gå efter.
2. Giver i7 så meget mere end i5 i processorkraft?

Jeg er åben for gode argumenter for andre mærker end dem jeg har kigget på, ellers er jeg taknemmelig for enhver hjælp :)

Mvh
Mikael

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
11/01/2012
22:46
Moderator
Forum Posts: 357

Mikael,
Lang tid siden Wink
Jeg har selv stået overfor selv samme spekulationer og er lidt kommet frem til samme resultat mht. mærker, dvs Dell og HP er udelukket.

Problemet for mig har dog også lidt været skærm opløsning kontra størrelse og pris.
Problemet er at en 15.6" skærm typisk kører 1366x768 i de mere prisvenlige maskiner; skal du have højere opløsning med en 15.x" skærm så stiger prisen hurtigt.
Med en 17" skærm kan du typisk få en bedre opløsning (1440x900 eller 1600x900) før prisen går amok, men tilgengæld så rammer du også punkt 1 af dine overvejelser: Det bliver en ordentlig klods at slæbe med sig og vægten vil typisk ryger over de 3kg.

Ang. CPU … tjaa … så får prisen jo typisk ekstra 1000-1500kr oveni når du går fra i5 til i7 klassen; performance mæssigt vil der nok ikke være så voldsomt meget at hente til det brug som du beskriver … og kører du ikke med en ekstern skærm så er det nok rimeligt at antage at du heller ikke kommer til at køre 10 tunge applikationer på een gang?!

Personligt har jeg længe kigget efter ASUS laptops (men kan ikke finde en pålidelig forhandler herovre i det engelske): Jeg har indtil videre kun hørt positive udsagn omkring deres maskiner; de har generelt ry for at være meget driftsikre; og de kommer generelt med nogle særdeles fornuftige konfigurationer.

I 5k pris-klassen er det nok en af de følgende som er mest interessante:

K53SV SX717V (http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-K53SV-SX717V-15.6-2295067.html)
X73SV-TY449V (http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-X73SV-TY449V–2300562.html)

Begge har ok grafikkort (NVidia GT540M) og pæn HDD kapacitet (640GB).
Førstnævnte er en 15.6" (1366x768) som samtidig har 6GB RAM og en i5 CPU.
Sidstnævnte er en 17.3" (1600x900) med "kun" 4GB og en i3 CPU.
RAM er dog rimeligt billigt at tilkøbe så i bund og grund bliver det et spørgsmål om mere skærm/mindre cpu kontra mindre skærm/mere cpu.
Personligt ville jeg gå efter K53SV maskinen, men kan kun basere mit valg på at jeg i dette tilfælde vil prioritere CPU over skærm, da der trods alt nemt kan tilsluttes en ekstern skærm såfremt jeg måtte have behov for mere "desktop" plads når jeg arbejder stationært.
Insisterer du dog på højere opløsning på en 15" skærm til samme pris, så kommer du dog nok til at måtte vinke farvel til et dedikeret grafikkort hvormed spil oplevelsen vil blive forringet ganske betydeligt (ikke at et GT540M vil rykke vildt og voldsomt, men du vil ikke være fuldstændig sat af så længe du holder snitterne fra Anti-aliasing og high texture quality indstillingerne Wink).

Jeg er ikke sikker på at det hjalp så meget, men det er de overvejelser jeg har gjort mig – og stadig pusler med og måske de kan guide dig lidt?!

/Søren

12/01/2012
00:04
Admin
Forum Posts: 1135

Jeg kaster mig kort ind i samtalen for lige at føje lidt til det Mox skriver.

ASUS er et mærke man absolut skal holde øje med i dag, det er en super interessant serie de laver og levetiden er super på deres komponenter.

De krav du stiller passer desværre bare ikke samme med dit pris index, især ikke hvis vægten skal holdes nede.

Personligt i den prisklasse ville jeg gå efter en maskine med en mindre skærm, hvorfor er svært at sige men ASUS har nogle 13" – 14" modeller der kører med ret høje opløsninger og med de nyeste CPU generationer.

U36S er nok den mest interessante de har for tiden, men den ligger lidt over 5000kr. Har købt/solgt en del af den model på det sidste, fordi den er ekstrem kraftfuld selvom den er kompakt og så leverer den næsten 10 timers drift på sit batteri pga. 2 grafikkort system.

Men ja det er bare jagte videre :).. ASUS er absolut et interessant mærke, det vil jeg godt smide hovedet på blokken for.

I am the geek
12/01/2012
15:46
Moderator
Forum Posts: 391

Jeg kan absolut også anbefalde U36SD. Jeg købte min da min gamle HP gik i stykker. Min tidligere HP var af 17,3" størrelsen og lå på lidt over 3 kilo. Den var aaaalt for stor til skole arbejde, så da jeg skulle have ny bestemte jeg mig for at gå helt andre veje end "gamer" computer.
Og U36SD er da også rigtig lækker. Konstruktionen er solid og anonym i udseende. Ikke noget latterligt lysshow og den slags. Batterilevetid på 10 timer ved normalt brug mener jeg nu ikke at den har. På en normal skoledag kan jeg presse 7 timer ud af den hvis jeg ingen krævende applikationer har kørende, men bare surfer rundt, arbejder med word, excel, mathcad osv.
I ydelse er den rigtig lækker med sin 2,3Ghz i5. CPU'en har intet problem med nogen som helst normale opgaver. 4Gb er rigeligt til normalt arbejde og Intel HD/Nvidia GT520 grafikkortene giver mulighed for lækker batterilevetid, men også hardware acceleret HD afspilning og selvfølgelig 3D spil. GT520 grænser til at kunne trække Battlefield Bad comapny 2 i vise maps, men det var med 20-25fps. Spil som CoD4, CoD Mw2(og derfor sikkert også Mw3), HoN, LoL, CS og den slags har den aboslut ingen problemer med at trækkke.

Minuserne er at den bliver pænt varm hvis man presser maskinen 100%. Nok fordi at den er så lille og ikke er designet til at blive brugt som gamer maskine. Og så er der selvfølgelig ikke noget numerisk tastertur, men ellers er den PERFEKT til skole/arbejds brug. Sjældent har jeg været så glad for et elektronik køb!

12/01/2012
18:03
Medlem
Forum Posts: 27

Har du prøvet at kigge på en Dell?
Jeg havde mega mange fordomme over for dem, og havde også mine tvivl, men jeg er virkelig positivt overrasket efter at have købt mig en XPS

12/01/2012
20:40
Admin
Forum Posts: 1135

Det er just præcis den ASUS jeg har solgt en 4-5 stykker af over de sidste par måneder, det er en super interessant maskine til prisen :)

Dell har jeg ikke den store tiltro til, ud over deres skærme de har generelt for mange support problemer hvis man skulle have teknisk problemer med sit produkt. Der klarer ASUS tingene noget mere professionelt, ja det synes jeg generelt de fleste andre support centre gør.

Har dog en Dell skærm, da de laver en af de bedste grafiske skærme til fornuftige priser i 27" klassen.

I am the geek
12/01/2012
23:31
Medlem

Hej

Super med så fede svar.

Søren: ja det er længe siden men du er jo ikke til at få fat på og nåe man endelig gør, så fiser du af på 2 min. ;)

Hvis jeg tager en tur rundt på EDBpriser, så er der kun 2 maskiner under 5000,- med i7 og det er Acer. Jeg tror ikke jeg får så meget mere for pengene, så i5 er nok ok at gå efter.

Jeg er godt klar over at der er en ubalance mellem pris, vægt og specs. Jeg forsøger at få i både pose og sæk men ved det nok ikke er muligt. Skal jeg slække på kravene, er det nok vægten hvilket jeg betyder at jeg må ned i skærmstørrelse. Dog synes jeg 14" bliver for småt – jeg skal trods alt arbejde på skidtet ;)

Asus'erne er pænt lækre, jeg ved dog ikke helt om jeg bryder mig om den der brune farve. Ligner knægten har smurt den ind i nutella :)

Jeg skal selvf. også tænke på at bærbaren ikke er en erstatning af min stationære men et supplement.

The Geek/Arsukfjorden: U36SD virker umiddelbart lækker men det har ikke numerisk tastatur. Det er jeg nødt til at have.

Igel: Vi benytter Dell på arbejdet og jeg ser simpelthen for mange fejl til at jeg vil have sådan en selv.

De bærbare jeg kigger på er:
Lenovo G770: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5494248
Acer Aspire 5755G-2436G75: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5498307

Jeg kigger lidt videre :)

13/01/2012
14:53
Medlem
Forum Posts: 26

Ang. i5 kontra i7:

i5 = 4 kerner
i7 = 4 kerner + 4 "virtuelle" kerner (hyperthreating)

Kun hvis du bruger programmer der får et ydelsesboost af HT kan man forsvare at indkøbe en i7 i forhold til en i5. Disse programmer vil være billede og video programmer og de lader ikke til at være på din agenda.

http://1stcav.net/sig2@500507331-JvT@eu@56@0@11111111111111@1111111111111@01101@dk@0.png
13/01/2012
19:22
Medlem

JvT said:

Ang. i5 kontra i7:

i5 = 4 kerner

Kun hvis du bruger programmer der får et ydelsesboost af HT kan man forsvare at indkøbe en i7 i forhold til en i5. Disse programmer vil være billede og video programmer og de lader ikke til at være på din agenda.

Nej. Jeg har ikke planer om de store billede og video editeringer :)

14/01/2012
01:31
Moderator
Forum Posts: 391

JvT said:

Ang. i5 kontra i7:

i5 = 4 kerner

Så mp jeg lige pointere at de fleste i5'ere IKKE har 2 kerner. De er 2 fysiske kerner og 2 "virtuelle" kerner. i7 har rigtig nok 4 fysiske kerner og 4 virtuelle. I desktop CPU verdenen er der rigtig nok i5'ere med 4 fysiske kerner, men ikke i laptop verdenen ;)

Angående dem du lige pt kigger på, så vil jeg sige at selvom Lenovo normalt har ry for at være af rigtig god kvalitet, så har deres nye "discount" serier ikke været noget at råbe hurra for. Jeg ville stadig tage en G770'eren frem for Acer'eren, men forvent stadig plastik og tvivlsom kvalitet i forhold deres "hardcore" modeller. Generalt kan man sige med Lenovo at des grimmere de er, des dyrere og bedre er de ;)

Forum Timezone: Europe/Copenhagen

Most Users Ever Online: 32

Currently Online: Cyber-Cb
19 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Ais: 201

MH: 131

SjaskSplad: 126

kurtklorin: 118

skum-cat: 116

Promunch: 114

Member Stats:

Guest Posters: 97

Members: 670

Moderators: 19

Admins: 3

Forum Stats:

Groups: 9

Forums: 33

Topics: 944

Moderators: leGnu (90), mij (138), FrigusCor (116), Mox (357), MightyWeb.dk (10), p0Pe (1356), Tox (818), Teddy (267), JMD (367), Arsukfjorden (391), Franner (547), Rabjerg (97), Don P (20), SP (0), tordenbuks (0), softgate (0), sundowndk (-1), Kapper (-1), Raufort (0)

Administrators: The Geek (1135), mij (138), SoloDK (111)